تربیت اخلاقی از جمله مهمترین مولفههای تاثیرگذار در سلامت روح انسان و سعادت فرد و جامعه است و بدینسان همیشه مورد توجه دانشمندان، محققان، اساتید دانشگاه و مربیان قرار گرفته است. شایان ذکر است که در دین مقدس اسلام به اخلاق و تربیت اخلاقی توجه فراوانی شده است؛ به طوری که یکی از مهمترین اهداف نزول قرآن کریم و بعثت پیامبران و امامان، تربیت اخلاقی، تهذیب انسان و پرورش افراد آراسته به فضایل اخلاقی است. یکی از مهمترین بخشها در بین مباحث تربیت اخلاقی محاسبه نفس است و موفقیت انسان در گرو آگاهی از کیفیت محاسبه و نحوه انجام صحیح آن است. به همین جهت خطیرترین و دشوارترین مرحله از فرآیند تربیت اخلاقی، تعیین و تشخیص روش و استفاده و به کارگیری صحیح و موثر آن است. برهمین اساس در این پژوهش با محوریت نهج البلاغه و با بهرهگیری از آیات و روایات، کتب و مقالات مرتبط با موضوع، ابتدا به مفهوم شناسی اخلاق، تربیت، محاسبه، نفس و محاسبه نفس پرداخته شده است. سپس به جایگاه محاسبه نفس در سخنان حضرت علی (علیه السلام) اشاره شده است. علاوه بر آن ضمن بررسی کیفیت محاسبه نفس، چهار حالت روانشناختی تاثیر گذار بر فرد حین محاسبه، (احساس محاسبه شدن، تاثیر دیدن ناظران، افزایش خود آگاهی و اهمیت زمان شناسی) مورد بررسی قرار گرفته است و به حالتی که فرد در محاسبه دچار شکست میگردد، اشاره شده است.
طلبه سطح2 حوزه علمیه فاطمیه جلفا: سیده زینب زینالپور قریشی.
آخرین نظرات