گردآورنده:
نرجس خاتون محمدی ارهانی
مدرسه علمیه فاطمیه جلفا آذربایجان شرقی
دیباچه
مکتب آسمانی اسلام، در چهارده قرن پیش، به این نکته مهم، یعنی تأثیر محیط بر تربیت توجه کامل داشته است؛ لذا در عربستان که زمانی کانون توحید و مهد یکتاپرستی بود و بر اثر فاصله زمانی از پیامبران از جامعه انسانی سقوط کرده بودند؛ خداوند پیامبر آخرین را مبعوث فرمود تا انسانیت مرده را حیاتی دوباره به بخشد؛ و با نزول قرآن آیین زندگی را با معلم آن به سوی بشر فرستاد تا از ذلت حیوانیت خارج شوند به همین منظور برای هر لحظه زندگی برنامهای را منظم کرد، از خانواده که کوچکترین واحد است تا بزرگترین آن مانند جامعه و مسائل مربوط به آن مثل تعلیم و تربیت و روش زمامداران و مربیان و غیره را در تحت برنامه قرار داد.
محیط محدود خانواده زیر بنای فکری انسان را میسازد و محیط وسیع اجتماع بقیه اوصاف او را تعدیل میبخشد، لذا همانطور که اعضای یک خانواده بر فرزندان تأثیر میگذارند معلمان و علما و رهبران و سایر رسانههایی که در جامعه موجود است هم بر تفکر امتها موثر هستند .در این کتابچه برای بررسی و تعیین میزان تأثیرپذیری افراد از والدین و مربیان و حاکمان و سایر افراد اجتماع از آیات و روایاتی که درباره تأثیر محیط بر رفتار و شخصیت انسان سخن گفته است استفاده کردیم و با ذکر آسیبهای محیط آلوده و عوامل آن بر انسان و راههای برون رفت از آن مطالبی را در حد توان و وسع جمعآوری کردیم و نتیجه گرفتیم که جامعه در دوگستره به انسان تأثیر میگذارد. یکی در رابطه زبان و اعتباریات صرف و دیگر آنهایی که در تکوین شخصیت آدمی مؤثر هستند، مانند علوم و معارف حقیقی علاوه بر این، جامعه در به فعلیت رساندن قوای فطری فرد سهم به سزایی دارد. در مورد اهمیت الگو گیری که یکی از پراثرترین راههای انتقال فرهنگ جامعه به فرد است مطالبی را نوشتیم و اثبات کردیم که تقلید، رفتاری است آگاهانه و هدفدار که به انگیزههای مختلفی شکل میگیرد که اثرات مثبت و یا مخربی در رفتار باقی میگذارد. ان شاء الله گامی کوچک باشد در آشنایی بیشتر در باب سلامت محیط اجتماعی. نرجس خاتون محمدی
مقدمه
مسئله تربیت، از مهمترین مسائل اجتماعی است که از گذشتههای دور معضلاتی را در جامعه بشری بوجود آورده. موضوعی که انتخاب شده مورد بررسی قرار میگیرد، تلاش کوچکی برای شناخت آیات قرآن درتأثیر محیط برتربیت است. هرچند که علما و دانشمندان در این باره راه کارهای گوناگونی مطرح کرده اند ولی عالیترین ایدهها را اسلام معرفی کرده است.
مشکلی که امروز دنیا از آن ضرر میبیند نبود امکانات نیست، بلکه نبود تربیت صحیح و تأثیرگیری کودک و نوجوان ما از افراد تربیت ناشده است.طبق معرفی قرآن، انسان حامل دو بعد منفی و مثبت است.خداجو …و هلوع منوع …است.
انسانی که ظرفیتی این گونه دارد و با فطرتی پاک آفریده شده است؛ در اختیار خانواده و تحت امر مربیان قرار میگیرد و چنانچه همه در صراط مستقیم باشند میتواند بهترین نتیجه را بدهد. ولی برعکس اگر از یک سو خانواده مؤدب به آداب نباشد و از سوی دیگر مربیانی که از میان همین خانوادههای بیمبالات، مسؤولیت مهم تربیت و مراکز فرهنگی و رسانه را به عهده دارند، اگر کودک و نوجوانی توانست از این هفت خوانهای ویرانگر به سلامت عبور کند نیاز به معجزه دارد؟!
محیط اجتماعی عامل مهمی در تکوین خصوصیات روحی و اخلاقی انسان است. زبان انسان، آداب عرفی و اجتماعی، دین و مذهب، غالباً همان چیزی است که محیط اجتماعی بر انسان تحمیل میکند.
قسمت اعظم یادگیریهایی که شخصیت افراد را تحت تأثیر قرار میدهد نه در فضای معمولی محیطهای طبیعی، بلکه در محیط بسیار پیچیده که به وسیله رفتار افراد دیگر خلق و ایجاد شده است، انجام میپذیرد. منظور از محیط پیچیده اجتماعی یعنی الگوهای فرهنگی، طبقه اجتماعی، ساختار خانواده، سیستمهای تعلیم و تربیت و الگوهای استخدامی است. هر کدام از اینها به نوعی تأثیرات خود را روی شخصیت افراد نشان دادهاند.
اعضای یک طبقه اجتماعی بر روی نحوه گفتار، نوع پوشش، امکان بازآفرینی فعالیتها، نحوه تلقی از استعدادها و اهداف زندگی تأثیر میگذارد. آنچه که افراد در دوران کودکی خویش تجربه میکنند، مانند تنبیههای انضباطی والدین، الگوهای غذایی، شیوه بروز احساسات و عواطف، ممانعتها و انتظارات غالبا پایه و اساس شخصیت افراد در سنین بزرگسالی است. در ارتباط با این موضوع ساختار خانواده هم دخیل است. یعنی تعداد خواهران و برادران، تعداد افراد خانواده، وجود پدر یا مادر، تماما نشان دادهاند که نقش عمدهای در تحول شخصیت کودک به عهده دارند. در خارج از محیط خانه، شخصیت به وسیله مشخصههای محیط اجتماعی مثل مدرسه، میزان تحصیلات، شغل و محل کار تأثیر میپذیرد.
آخرین نظرات